Canvas model en andere modellen voor ZZP

Samenvatting Artikel

Wanneer je als zzp’er een eenmanszaak start, komt er in de beginfase wellicht veel meer op je af dan je van tevoren verwacht had. Zo zul je waarschijnlijk van verschillende kanten te horen krijgen dat je een business model zult moeten opstellen. Met een goed business model weet je immers kort, krachtig en duidelijk te formuleren op welke manier jouw bedrijf waarde zal creëren en leveren aan klanten en opdrachtgevers.

De term business model wordt vaak verward met de benaming verdienmodel. In feite zijn dit twee verschillende dingen. Een verdienmodel beschrijft eigenlijk simpelweg hoe je bedrijf omzet binnenhaalt, terwijl een business model ingaat op alle mogelijke aspecten die leiden tot toegevoegde waarde en/of omzet.

De bekendste vorm van een business model is misschien wel het canvas model. Er zijn echter meer soorten business modellen die je in je eigen voordeel zou kunnen toepassen. Lees verder om meer te weten over de meest relevante modellen.

Business model canvas

Zoals gezegd is het business model canvas mogelijk het business model dat de meeste bekendheid geniet. Aantrekkelijk aan het canvasmodel is dat je hiermee uiteindelijk in één overzicht, op één enkele pagina, kunt zien wat de echte fundamenten zijn onder je bedrijf. Dit model helpt jou als zzp’er om het strategische aspect rond je bedrijfsbezigheden niet uit het oog te verliezen. Een ander sterk punt van het business model canvas is dat het door grote en kleine bedrijven in nagenoeg alle branches inzetbaar is.

Klantgestuurd business model

Een ander vaak ingezet business model is het model dat als het ware klantgestuurd wordt. Bij het opstellen van dit model staan de behoeften van mensen uit jouw doelgroep(en) dan ook volledig centraal. In de dagelijkse praktijk betekent dit dat je als zzp’er reageert op vragen, verzoeken, advertenties en/of vacatures van mogelijke klanten. Je bekijkt vervolgens wat er wordt gevraagd, waarna je een gepersonaliseerde offerte verstrekt en het mogelijk tot een samenwerking komt. Wil je meer sales tips? Lees dan hier verder.

Circulair business model

Als je bedrijf geen goederen verhuurt in plaats van verkoopt, dan ligt het voor de hand het circulaire business model in te zetten. Dit business model draagt deze naam omdat je door te verhuren bijdraagt aan het zo vaak mogelijk gebruiken van goederen voordat deze worden afgeschreven. Voor het milieu is dat ontegenzeglijk een goede zaak. Zelf ben je bovendien relatief weinig geld kwijt aan grondstoffen.

Peer-to-peer

Het peer-to-peer model zal door jou als zzp’er waarschijnlijk niet snel worden ingezet, maar toch is het interessant dit hier even te benoemen. Bij peer-to-peer gaat het vaak om platformen waar consumenten elkaar kunnen ontmoeten bij het tweedehands kopen en verkopen van spullen. Een organisatie die dit faciliteert maakt dikwijls van het peer-to-peer business model gebruik.

Crisismodel

Tenslotte willen we hier graag het crisismodel benoemen. Van een business model met deze naam vermoed je wellicht dat dit speciaal voor crisissituaties in het leven is geroepen, maar dat is niet zo. Nee, het zijn bedrijven die relatief dure producten verkopen die het crisismodel vaak gebruiken. Dit model staat voor dat je af en toe een goedkopere variant van een product op de markt brengt. Zo laat je je (potentiële) klanten op een wat meer laagdrempelige manier kennismaken met je assortiment. Hopelijk leidt dit vervolgens uiteraard tot meer afzet van je duurdere producten.

Canvas model en andere modellen voor ZZP feature image 01

Recente blog artikelen

Tips voor kantoor decoratie feature image square
Tips voor kantoor decoratie

Heb jij het gevoel dat jouw kantoor gezelligheid en sfeer mist? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Een kantoorinrichting die gezelligheid en sfeer biedt, zorgt voor een huiselijk gevoel.

Lees meer »