In Nederland zijn meer dan een miljoen zzp’ers. Een groot deel daarvan verricht in die hoedanigheid activiteiten op een desktop of een laptop. Zij hebben in feite gewoon een kantoorbaan, maar dan niet in een dienstverband bij een werkgever. Desalniettemin hebben al deze mensen in hun woning een prettige thuiswerkplek nodig. Naast dat het raadzaam is hiervoor een aparte kamer of een afgezonderde plek in huis te reserveren, komen daar heel wat kantoorartikelen bij kijken. Welke kantoorartikelen je als zzp’er zeker nodig hebt? Dat lees je in dit artikel.
Kantoormeubelen
Zodra je hebt vastgesteld welke ruimte in huis als kantoorruimte gaat dienen, is het eerst tijd om op zoek te gaan naar passend kantoormeubilair. Hiervan zijn een bureau en een bureaustoel het belangrijkst. Gezien het feit dat je mogelijk vele uren per week van deze meubelen zult gebruikmaken, is het aan te bevelen voor ergonomisch verantwoorde exemplaren te gaan. Zo dienen van je stoel de rugleuning, de zitting en de armleuningen verstelbaar te zijn, en hoor je van een bureau de hoogte te kunnen veranderen.
Een ander voorbeeld van een kantoormeubel dat vaak essentieel is, is een kast waarin je bijvoorbeeld papierwerk, documentatie, naslagwerk, apparatuur en kantooraccessoires kunt opslaan.
Apparatuur
Wanneer we het over apparatuur hebben is je computer uiteraard het belangrijkst. Deze computer – of het nu een desktop of een laptop is – dient vooral te zijn afgestemd voor de werkzaamheden die je ermee wilt uitvoeren. Voor je eigen efficiëntie en productiviteit is het evenwel aan te raden voor een modern, snel en betrouwbaar exemplaar te kiezen.
Behalve je computer heb je als zzp’er waarschijnlijk de volgende apparatuur nodig:
- Minimaal één separaat beeldscherm.
- Een ergonomische muis en toetsenbord.
- Een printer, het liefst een die ook kan scannen.
- Een headset: handig voor online meetings. Zo’n headset moet dan ook over een microfoon beschikken.
- Een geluidsset, zodat je op een prettige wijze muziek kunt luisteren.
- Een kwalitatief goede smartphone.
Aankleding
Vooropgesteld: een thuiswerkplek moet uiteraard niet zo gezellig worden dat je hier constant afleiding hebt. Dus enige voorzichtigheid wat betreft het aankleden en decoreren van je kantoor is geboden. Toch is het wel degelijk zaak om ervoor te zorgen dat je werkplek een prettige, rustgevende en ontspannende plaats is om te vertoeven. De volgende elementen helpen daar zeker bij:
- Zet één of enkele planten neer. Hier gaat namelijk een ontspannende werking van uit en bovendien weten planten de lucht te zuiveren.
- Breng enige wanddecoratie aan, bijvoorbeeld via schilderijen, foto’s of posters. De voorkeur gaat uit naar fraaie maar niet te drukke afbeeldingen.
- Zet op je bureau enkele kleine attributen neer die je vrolijk stemmen
Kantooraccessoires
We geven toe: het belang van de aanwezigheid van aanvullende kantooraccessoires is de laatste jaren kleiner geworden. Door de digitalisering heb je deze simpelweg minder vaak nodig. Wie zzp’er is kan het zich echter niet veroorloven deze attributen achterwege te laten. Zo ben je immers verplicht om je administratie keurig bij te houden. De volgende kantooraccessoires heb je volgens ons zeker nodig:
- Een aantal pennen en potloden, het liefst netjes opgeborgen in een pennenhouder.
- Een aantal markeerstiften.
- Een nietmachine en nietjes.
- Een aantal paperclips.
- Een perforator.
- Een plakbandhouder en een aantal losse plakbandrollen.
- Kleine stukjes papier om op te schrijven, zoals post-its.
- Printpapier.
- Eén of enkele ordners om papierwerk in op te slaan.
- Een prullenbak en een papierbak.