Wanneer je als zzp’er actief bent heb je enerzijds enorm veel vrijheid, maar wordt er aan de andere kant een groot beroep gedaan op je zelfredzaamheid. Alle aspecten die bij een bedrijf horen vallen dan namelijk opeens onder jouw verantwoordelijkheid. Daar hoort uiteraard ook het ‘binnenhalen’ van nieuwe klanten en/of opdrachtgevers bij. Aangezien acquisitie en sales voor lang niet iedereen eenvoudig zijn, zetten we hieronder een achttal sales tips voor zzp uiteen.
Stel reële doelen
Een ultieme wens van menig zzp’er is om uiteindelijk meer salaris te verdienen dan als werknemer in loondienst. Allemaal goed en wel, maar vooral in de beginfase mag je je afvragen of dat wel realistisch is. Reële doelen stellen voor de wat kortere termijn is dan ook raadzaam. Hiermee blijft het voor jezelf behapbaar. Natuurlijk kunnen doelstellingen zodra je progressie boekt worden bijgesteld.
Stapsgewijs te werk gaan
Ook dit punt heeft mede met je doelstellingen te maken. Veel zzp’ers hopen namelijk binnen de kortste keren (lees: na één mailwisseling of telefoongesprek) aan nieuwe klanten te komen. De praktijk wijst meestal uit dat het zo niet werkt. Vaak verandert een ‘prospect’ pas na heel wat mailwisselingen en telefoongesprekken daadwerkelijk in een klant. Wees je daarvan bewust, en weet dat er eerst simpelweg sprake is van kennismaking, waarna je al aftastend geleidelijk de weg kunt vinden naar een samenwerking. Het krijgen van nieuwe klanten kost tijd.
Gebruik de juiste argumenten
Een van de meest essentiële factoren waarmee je uiteindelijk daadwerkelijk verkoopt is je argumentatie. Ga dus goed voor jezelf na waarom een klant voor jou moet kiezen, en waarin je jezelf onderscheidt ten opzichte van andere aanbieders.
Bereid je gesprekken goed voor
Welk type gesprek je ook gaat voeren met een (potentiële) klant: een goede voorbereiding is essentieel. Weet op voorhand wat je wilt vragen of mededelen en hoe je op mogelijke antwoorden van je opdrachtgever gaat reageren. Door een fatsoenlijke voorbereiding kom je hoe dan ook zelfverzekerder en dus betrouwbaarder over.
Registreer informatie over prospects
Wie een goede voorbereiding van gesprekken nastreeft, doet er verstandig aan om informatie over klanten in een speciaal klantenbestand bij te houden. Registreer daar niet alleen zakelijke informatie, maar noteer daar ook persoonlijke gegevens van de klant. Je komt namelijk bijzonder sympathiek en correct over als je later nog eens terugkomt op een persoonlijke mededeling van je klant, iets dat je zonder je registraties wellicht vergeten was.
Onderhoud contact met bestaande klanten
Zodra je bestaande klanten hebt kun je geenszins rustig achterover leunen als zzp’er. Heb je een tijdje niets van een klant gehoord, dan is het slim om deze eens te bellen of te mailen. Hierbij hoef je niet eens direct om nieuwe opdrachten te vragen. Even je betrokkenheid laten zien is al voldoende. Zo raak je niet in de vergetelheid.
Wees actief op social media
Een andere manier om betrokkenheid te tonen en je naam in het beeldscherm van je klant te laten verschijnen is door actief te zijn op social media. In het bedrijfsleven is vooral LinkedIn belangrijk. Reageer daar eens op berichten van je klanten, of plaats zelf eens een update over een zakelijk thema dat je bezig houdt. Bekijk eens de tips voor social media advertising, die je kunnen helpen om online zichtbaar te zijn.
Antwoord snel en correct
Wanneer je een e-mail, een bericht of een ‘call’ krijgt van een (potentiële) klant, is het erg belangrijk dat je hier snel op reageert. Je klant lang laten wachten is immers allesbehalve professioneel. Reageer niet alleen snel, maar ook correct. Ga bijvoorbeeld altijd na of je daadwerkelijk alle vragen hebt beantwoord voordat je een bericht verzendt.