Vooral als je een beginnende zzp’er bent is de kans aanwezig dat je nog niet dusdanig veel opdrachten en klanten hebt dat je al van je zzp-bestaan financieel kunt rondkomen. Maar ook in latere fases van je zzp-schap is van groot belang dat je weet op welke manieren je aan nieuwe klanten kunt komen. Hieronder benoemen en beschrijven we daarom zes adviezen. Hopelijk kun je deze in je eigen voordeel toepassen, zodat het ‘verzamelen’ van nieuwe klanten je in de toekomst makkelijker af gaat.
Jouw aanbod
Alle adviezen die we hieronder nog gaan benoemen ten spijt: uiteindelijk hangt het succes van je eenmanszaak samen met de kwaliteit van je aanbod. Consequent goed werk leveren en onderscheidend zijn, zijn cruciale factoren. Heb je dit in orde, dan maak je de kans op aanwas van nieuwe klandizie automatisch groter.
Ga gericht op zoek naar prospects
Zeker als je een nog jonge eenmanszaak hebt is het relevant om eens nauwkeurig te bepalen wie eigenlijk je potentiële klanten zijn. Hierbij geldt dat gericht op zoek gaan op de lange termijn meestal tot de beste resultaten leidt. Hiervoor kun je op zoek gaan naar verschillende sales tips. Bepaal bijvoorbeeld eerst wie precies jouw doelgroep vormt en in welke werkvelden jouw eventuele opdrachtgevers exact actief zijn. Probeer tenslotte vast te stellen voor welke opdrachtgevers jouw aanbod echt van meerwaarde kan zijn.
Spreek je netwerk aan
Voor het werven van nieuwe klanten kan je netwerk eveneens van groot betekenis zijn. Grote kans namelijk dat je via je netwerk opdrachten gegund worden. Hierbij is het in eerste instantie belangrijk dat al je familieleden, vrienden, (oud-)collega’s en (oud-)klasgenoten weten dat je een eenmanszaak bent begonnen en wat je precies doet of aanbiedt.
Wees zichtbaar op internet
Of je nu potentiële klanten uit je eigen netwerk haalt of via zelf op internet gevonden ‘prospects’, je (eventuele) klanten zullen altijd op zoek gaan naar meer informatie over je bedrijf. Natuurlijk doet men dat nagenoeg uitsluitend via internet. Zaak is dan ook om online goed vindbaar en zichtbaar te zijn. Het liefst met een eigen website, en zo niet, dan op z’n minst met een LinkedIn-pagina waar alle relevante te vinden is.
Bouw een portfolio op
Wie als zzp’er nog te weinig klanten heeft doet er ook goed aan zelf een portfolio op te bouwen. Daarin voeg je bewijsstukken toe van eerder geleverd werk. Dit geldt als bewijs dat jij je vak verstaat. Hiermee zou je een potentiële klant over de streep kunnen trekken.
Verzamel referenties
Een andere manier waarop potentiële opdrachtgevers in echte, betalende opdrachtgevers kunnen worden veranderd is via referenties. Vooral op LinkedIn werkt dit eenvoudig: daar kun je simpelweg je contacten vragen een referentie voor je te schrijven. Recensies op Google, Facebook of bedrijvenwebsites kunnen eveneens bijdragen aan een positief imago.
Communicatietips
Of en wanneer je als zzp’er aan nieuwe klanten komt hangt tenslotte af van de manier waarop jij zelf communiceert. De volgende tips hebben we wat dit betreft voor je in petto:
- Communiceer met een vrolijke, optimistische insteek.
- Wees altijd open en transparant.
- Beantwoord berichten en e-mails altijd snel en correct.
- Probeer vaak telefonisch contact op te nemen met een klant, en dus niet te vaak via e-mail. Door te bellen heb je de gewenste informatie namelijk sneller en ook is telefoneren persoonlijker dan mailen.
- Houd per klant een bestand bij waarin je zowel zakelijke als persoonlijke informatie registreert. Bekijk dit bestand altijd voor je weer contact opneemt met een klant.