Wanneer je als zzp’er actief bent, kun je in feite altijd wel een zekere aanwas aan nieuwe (potentiële) klandizie gebruiken. Dat is uiteraard vooral in de beginfase van je eenmanszaak zo, maar als je momenteel genoeg klanten hebt is dit het geval. Om uiteenlopende redenen haken talrijke klanten namelijk vroeg of laat af, waardoor jij mogelijk met een gat in je salaris zit.
Er zijn vele technieken en activiteiten die kunnen leiden tot nieuwe opdrachtgevers. Een hiervan bestaat uit zichtbaar en actief zijn op social media kanalen zoals Facebook, Instagram, TikTok en uiteraard het zakelijke platform LinkedIn. Wie dit doet toont betrokkenheid, is op een laagdrempelige manier benaderbaar en werkt aan de naamsbekendheid. Op welke manieren je je als zzp’er precies het best kunt profileren via social media? Daar kom je achter als je dit artikel met onze social media tips voor zzp leest.
Plaats proactief berichten
Wie als zzp’er het maximale uit de mogelijkheden van social media wil halen, kan daarvoor niet slechts aanwezig en zichtbaar zijn. Je zult ten eerste zelf proactief berichten op deze kanalen moeten plaatsen. Dit kunnen de meest uiteenlopende berichten zijn, te weten:
- Breng bepaalde producten en/of diensten die je levert op een mooie manier extra onder de aandacht.
- Deel relevante nieuwsberichten met betrekking tot jouw werkveld.
- Organiseer af en toe een prijsvraag of een winactie.
- Plaats foto’s en informatie over projecten die je succesvol hebt afgerond.
- Geef gratis nuttige tips over hoe je bepaalde zaken (met relevantie tot jouw bedrijfsaanbod) aan kunt pakken.
- Deel in bijzondere situaties (indien dit ook voor zakelijke klanten relevant is) persoonlijk nieuws van jouw kant.
Houd een kalender bij
Laten we vooropstellen: het is meestal echt niet nodig om elke dag een nieuw bericht op je socials te plaatsen. Wel is het anderzijds aan te bevelen om niet te veel tijd te laten zitten tussen twee van deze updates. Om ervoor te zorgen dat je op gezette tijden en met voldoende regelmatigheid berichten op je kanalen gaat plaatsen, is het zinvol hiervoor een kalender te maken. Noteer hierop op voorhand welke berichten je wanneer gaat plaatsen en maak ene content planning. Vervolgens hoef je alleen deze agenda na te leven, waarbij je waarschijnlijk wel af en toe een nieuwsbericht ertussendoor zult moeten plaatsen.
Reageer op berichten
Zakelijk gezien zijn social media ook zeer interessant vanwege de laagdrempeligheid waarmee jouw klanten en volgers je berichten kunnen sturen. Dit kunnen ze doen door te reageren op jouw posts, maar ook privéberichten behoren tot de mogelijkheden. Welnu, als je wederzijdse betrokkenheid en loyaliteit wilt creëren, dan doe je er goed aan te reageren op berichten van je (potentiële) klanten. Hierdoor kun je efficiënt inhaken op vragen en eventuele onvrede meteen in de kiem smoren. Het feit dat dit meestal openlijk gebeurt komt je betrouwbaarheid en je reputatie ten goede.
Verder is het goed mogelijk dat jouw contacten zelf ook regelmatig iets op social media plaatsen. Wees hier alert op, en negeer posts van vooral je belangrijkste zakenpartners niet. Geef met enige regelmaat een reactie op een update van hen. Schiet je even niets te binnen, reageer dan door tenminste het welbekende ‘duimpje omhoog’ aan te klikken. Zo laat je jezelf weer even gelden, want hoe je het ook wendt of keert, je naam verschijnt wel weer even in het scherm van de ontvanger.