De aantrekkelijkheid van vooral de vrijheid die komt kijken bij het zzp-schap ten spijt, aan nieuwe klanten komen is voor lang niet elke zzp’er een makkelijke opgave. Dit kan gelden in elke fase van je eenmanszaak. Voor het creëren van een mooi, compleet en gevarieerd klantenbestand ontkomen vele zzp’ers er niet aan zich met online marketing te bemoeien. Dit kan namelijk weleens de sleutel zijn tot structureel genoeg klandizie. Hieronder lees je daarom een aantal nuttige online marketing tips voor zzp.
Website en/of Linkedin
Het belangrijkste aspect van online marketing bestaat in feite uit je eigen website. Wie daadwerkelijk ambitieus is en het maximale uit zijn of haar onderneming wil halen, kan dat namelijk eigenlijk niet of nauwelijks zonder website realiseren. Deze website moet vervolgens ook nog eens aan van alles voldoen: je huisstijl moet er duidelijk naar voren komen, het geheel moet aantrekkelijk ogen, alle voor jouw doelgroep belangrijke informatie moet terug te vinden zijn, informatie moet niet te lang en niet te kort zijn en je site dient technisch goed in elkaar te steken, zodat bezoekers te maken hebben met korte laadtijden.
Als je als zzp’er geen eigen website neemt, dan is het raadzaam minimaal wel een goede LinkedIn-pagina op te bouwen. Je LinkedIn is dan immers het enige platform waarop je jezelf echt kunt profileren.
SEO en SEA
Tijdens en na het op poten zetten van een website is het zaak om ook meteen actie te ondernemen om je site goed vindbaar te maken. Een uitstekende vindbaarheid leidt namelijk tot aantoonbaar meer bezoekers op je site. Je vindbaarheid verbeteren doe je in eerste instantie via activiteiten die onder SEO (Search Engine Optimization) vallen. Dit doe je door vaak gebruikte zoektermen in je teksten op te nemen en je site regelmatig van nieuwe content te voorzien, maar ook de structuur en de techniek van je site spelen een rol. Uiteindelijk uit een goede vindbaarheid zich in een hogere positie in de Google-ranking.
Naast SEO zou je ook een SEA kunnen doen. SEA staat voor Search Engine Advertising. Hierbij krijg je tegen betaling een (zeer) hoge notering in de Google-ranking. Ook adverteren via een banner op externe websites behoort tot de mogelijkheden.
Activiteit op social media
Wie het maximale rendement uit zijn of haar online marketing wil halen doet er goed aan ook actief te zijn op social media als Facebook, Instagram en natuurlijk het zakelijke platform LinkedIn. Alleen zichtbaar zijn is hierbij niet genoeg. Raadzaam is ook proactief berichten en updates te plaatsen en bovendien te reageren op berichten van je contacten. Zo toon je betrokkenheid en professionaliteit, terwijl je ondertussen ook werkt aan je naamsbekendheid.
E-mailmarketing
Tenslotte zou je als zzp’er e-mailmarketing kunnen inzetten. E-mailmarketing draait om e-mails die je naar klanten stuurt waarvan je de e-mailadressen hebt verzameld. In deze mails deel je bijvoorbeeld nieuws uit je organisatie of je werkveld. Hiermee kun je ook bepaalde producten of diensten die je biedt nog eens extra onder de aandacht brengen. Zinvol is wel om te proberen deze mails zo veel mogelijk te personaliseren, zodat je ontvangers louter mails krijgen met content waar men daadwerkelijk iets aan heeft.